eko-parowozik.pl

Blog motoryzacyjny

oleje silnikowe
Motoryzacja

Co oznaczają liczby opisujące oleje silnikowe?

Kupując dowolny olej silnikowy, na etykiecie produktu znajdziemy dwie opisujące go liczby. Do pierwszej z nich dopisywana jest litera W, co jest skrótem od angielskiego słowa winter (zima). Liczbowe oznaczenia określają klasę lepkości oleju, czyli zdolność jego przepływu w niskich i wysokich temperaturach. Zasadniczo im niższa wartość, tym lepszy przepływ. Dla przykładu olej Fuchs Titan o oznaczeniu 5W30, będzie zapewniał lepszy przepływ przy rozruchu niż olej z oznaczeniem 10W30.

Klasy lepkości olejów silnikowych

W celu ułatwienia wyboru produktu dopasowanego do charakterystyki technicznej silnika i warunków eksploatacji pojazdu Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji przygotowało specjalną klasyfikację olejów, która uwzględnia poziom ich lepkości, czyli grubość filmu olejowego w niskich i wysokich temperaturach. Klasyfikacja lepkości SAE jest podstawowym narzędziem opisującym oleje silnikowe. Według tej skali wyróżniamy 11 klas lepkości olejów silnikowych – 6 zimowych i 5 letnich. Pierwsza cyfra/liczba w opisie oleju uzupełniona jest literą W, co opisuje poziom lepkości w niskiej temperaturze. Im niższa wartość, tym wyższa płynność oleju w niskich temperaturach, a tym samym łatwiejszy rozruch silnika na mrozie. Zasadniczo w klimacie umiarkowanym stosuje się oleje o oznaczeniu 5W, 10W lub 15W. Ostatnie z nich zapewniają bezpieczny rozruch w temperaturze do minus 25 stopni Celsjusza. Dla przykładu syntetyczne oleje silnikowe Fuchs Titan o oznaczeniu 5W30 zapewnią bezpieczny rozruch, gdy temperatura spadnie do minus 35 stopni Celsjusza.

Jaką klasę lepkości oleju wybrać?

Oleje w lepszych klasach lepkości, które zachowują dużą płynność w niskich temperaturach powietrza, takie jak olej Fuchs Titan 5W30 są olejami syntetycznymi, wzbogaconymi różnego rodzaju substancjami poprawiającymi ich właściwości smarne. To oleje zalecane do nowoczesnych jednostek napędowych, w których niezbędne jest doskonałe smarowanie od pierwszych sekund rozruchu silnika. Oleje mineralne są tańsze, ale nie zapewniają tak dobrych właściwości smarujących, jak nowoczesne syntetyki czy oleje półsyntetyczne. Takie produkty stosuje się zwykle w pojazdach kilkunastoletnich i starszych, wyposażonych w silniki o prostej konstrukcji, w których płynność oleju silnikowego nie jest tak ważna. 

Szukając oleju silnikowego do samochodu osobowego lub dostawczego, maszyny rolniczej lub budowlanej należy przestrzegać zaleceń producenta i wybierać olej o wskazanym poziomie lepkość. W nowoczesnych pojazdach są to niemal zawsze oleje w pełni syntetyczne, takie jak Fuchs Titan, które gwarantują nie tylko doskonałe smarowanie silnika, ale i charakteryzują się większą trwałością, dzięki czemu można wymieniać je nieco rzadziej.