eko-parowozik.pl

Blog motoryzacyjny

Motoryzacja

Jak się uporać z parującymi szybami w naszym aucie?

Zaparowane szyby wpływają na nasze bezpieczeństwo i widoczność w naszym aucie. Częste przecieranie szyb może skutkować rozcieraniem brudu i tłuszczu, a smugi powodują powstawanie refleksów światła, które dodatkowo przeszkadzają. Warto dlatego wiedzieć, że istnieje kilka całkiem skutecznych sposobów pozwalających na zmniejszenie prawdopodobieństwa parowania szyb podczas przejażdżki czy podróży.

Kiedy szyby parują?

Najczęściej napotykamy zaparowane szyby w samochodzie podczas deszczu, gdy temperatura panująca na zewnątrz jest niska. Z tego powodu, zaparowane szyby są problemem głównie w okresie wiosennym lub wczesną jesienią. Zimą, gdy powietrze jest chłodne, ale bardzo suche, zaparowane szyby nie są tak częstym zjawiskiem. Najczęściej włączenie ogrzewania i lekkie uchylenie okna powinno natychmiast rozwiązać problem. Jeżeli jednak tak się nie dzieje, to należy poszukać przyczyny zwiększonego nasilenia problemu.

Brudne szyby

Szyby powinniśmy myć nie tylko od zewnątrz, ale również od wewnątrz. Tłuszcz i osad z kurzu sprawiają, że woda łatwiej się skrapla na powierzchni szyb. Dlatego należy zadbać o czystość szyb od środka. Szyby powinniśmy umyć specjalnie do tego przeznaczonym detergentem, a na koniec dokładnie je przetrzeć miękką ściereczką, aby usunąć wszelkie smugi.

Wilgoć

Duża wilgotność powietrza w naszym aucie z pewnością powoduje znacznie mocniejsze parowanie szyb. Dlatego starajmy się dokładnie otrzepywać buty ze śniegu, gdy wsiadamy do auta. Jeżeli mamy taką możliwość, dobrze jest uchylić szyby w aucie na czas garażowania. Z gumowych dywaników należy wylewać wodę, a jeżeli dysponujemy welurowymi dywanikami to należy je od czasu do czasu wyciągnąć w celu przesuszenia. Zwróćmy także uwagę, czy w naszych gumowych dywanikach nie ma uszkodzeń, które powodują przeciekanie wody, która wsiąka w wykładzinę.
Kolejnym powodem zwiększonej wilgoci mogą być nieszczelne uszczelki przy drzwiach i klapie bagażnika lub zatkane miejsca odpływu wody. Polecanym sposobem jest przecieranie uszczelek wazeliną przed okresem zimowym.

Filtr kabinowy

Przeciwpyłkowy filtr powietrza w kabinie powinien być regularnie wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta (zazwyczaj jest to ok. 15 – 40 tys. km). Pamiętajmy jednak, że jeżeli często podróżujemy mocno zapylonymi drogami (np. pokonujemy odcinek drogą gruntową) to filtr może się zapychać szybciej. Na zimę warto założyć filtr z aktywnym węglem, który pochłania zapachy.

Usterki

Za zwiększony poziom wilgotności powietrza w naszym aucie może też odpowiadać uszkodzona nagrzewnica. Nie zdarza się to zbyt często, ale jeżeli żaden sposób nie działa to na pewno warto zweryfikować stan nagrzewnicy u mechanika.

Chemiczne środki

Istnieją również specjalne środki, które służą do pokrywania szyb od wewnątrz. Sprawiają one, że na tak przygotowanej powierzchni nie osadza się woda.